Wat Is Financial Lease? En Wat Houdt Dit In Voor Jouw Schildersbedrijf?

Categorie:
Schilder

Het viel je in eerste instantie niet op, maar nu je erop bent gaan letten, merk je hoeveel van je collega-ondernemers binnen de bouw zich positief uitspreken over de financial lease-regeling die zij hebben voor hun bedrijfswagens. Ook jij bent al een tijdje op zoek naar een nieuwe bedrijfswagen, maar tot op heden heb je eigenlijk alleen aan het kopen van een bedrijfsbus gedacht. Want wat is financial lease precies?

En hoe werkt deze regeling voor jou als hoofd van je eigen schildersbedrijf? Waar moet je allemaal rekening mee houden?

In dit artikel nemen we het proces dat financial lease is, stap voor stap met je door. We bespreken algemene zaken, maar we gaan ook dieper in op dingen die specifiek interessant zijn voor jou als schilder.

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

 

Wat is financial lease?

Bedrijfswagen op de weg

Financial lease is een manier die veel ondernemers gebruiken bij het aanschaffen van een nieuwe bedrijfswagen. Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je als ondernemer een lening afsluit bij een financieringsmaatschappij. Zij financieren de bedrijfswagen voor jou voor, waarna jij deze door het doen van maandelijkse betalingen afbetaalt. Bovenop deze maandelijkse aflossing, betaal je rente. Je leent immers geld.

Naast financial lease kun je ook voor operational lease kiezen. Deze vorm van leasen is echter bij veel ondernemers minder populair. Financial lease heeft namelijk een aantal voordelen die vooral voor de ondernemer gunstig uit kunnen pakken. We zullen het hieronder gedetailleerder uitleggen.

 

De voordelen van financial lease gezien vanuit de ondernemer

Als jij ervoor kiest om als ondernemer een financial lease-overeenkomst aan te gaan, gelden er een aantal leuke regels die het extra aantrekkelijk voor je maken. Kies je voor financial lease dan wordt je bedrijfswagen zodra je leasecontract ingaat namelijk jouw economisch eigendom. Het juridisch eigendom blijft bij de leasemaatschappij. Dit gaat pas over naar jou als je alle maandtermijnen en een eventuele slottermijn hebt betaald. Je leest meer over deze slottermijn onder het kopje ‘Stap 2: de aanvraag doen’.

Dit wil zeggen dat je economisch verantwoordelijk bent voor de wagen. Je moet dus zelf voor onderhoud zorgen en ook de belasting en verzekering moet je zelf regelen en betalen. Het wil echter ook zeggen dat je de bedrijfswagen als jouw bezit op je balans mag zetten. En dit zorgt er dan weer voor dat je van verschillende fiscale voordelen kunt profiteren. Welke dit zijn, vertellen we hieronder.

Voordeel 1: Je mag de BTW aftrekken

BTW-aangifte doen

Als ondernemer hoef je over veel zaken geen BTW te betalen. Maak jij dus kosten, bijvoorbeeld voor het aanschaffen van nieuwe schildersspullen, dan mag je de BTW die je hierover betaald hebt, terugvorderen. Dit doe je met de BTW-aangifte. Naast materiaalkosten, heb je ook kosten aan je bedrijfswagen. Denk hierbij aan onderhoud of het betalen van brandstof. De BTW die over deze bedragen berekend wordt, mag je ook terugvorderen.

Wel is het hierbij belangrijk dat je alle bonnetjes en facturen goed bewaard. Deze heb je nodig voor het doen van de aangifte. Heb je de bonnetjes weggegooid en kun je dus niet meer hard maken wat je met welk geld hebt gedaan? Dan krijg je de BTW die je betaald hebt, niet terug. Zonde!

Voordeel 2: Je hebt recht op investeringsaftrek

Een bedrijfswagen leasen is een flinke investering. Een waar je jaren profijt van kunt hebben. Omdat je een investering hebt gedaan, heb je als ondernemer recht op investeringsaftrek.

Dit houdt in dat je de investering die je gedaan hebt gedeeltelijk van je winst af mag trekken. Hoeveel je van de winst af mag trekken, is afhankelijk van de grootte van de investering die je doet.

Voordeel 3: Je mag je bedrijfswagen fiscaal afschrijven

Afgeschreven bedrijfsbus

Waarschijnlijk wil jij wel een aantal jaar met je nieuwe bedrijfswagen doen. Na verloop van tijd is je wagen echter afgeschreven en moet je deze vervangen door een nieuw exemplaar. Dit kan, helaas, flink in de papieren lopen. Zeker als je nu besluit om een bedrijfswagen te kopen.

Om je tegemoet te komen in deze kosten mag je als ondernemer fiscaal afschrijven. Dit wil zeggen dat je gedurende vijf jaar elk jaar 20% van de waarde die je bedrijfsbus verliest af mag schrijven. Verwacht je bijvoorbeeld dat dat je investering van €20.000,- na vijf jaar nog maar €10.000,- waard is, dan mag je gedurende vijf jaar elk jaar €2.000,- van je winst aftrekken.

Over dit bedrag betaal je dus geen winstbelasting.

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

Voordeel 4: Je hebt recht op renteaftrek

Als je geld leent en je hier rente over moet betalen, mag je deze gedeeltelijk terugvragen. Dit is de renteaftrek. Hierdoor wordt het voor een ondernemer aantrekkelijker gemaakt om te investeren en om geld te lenen.

 

Financial lease voor jouw schildersbedrijf, zo werkt het

Schilder aan het werk

De vraag Wat is financial lease? is nu beantwoord. Spreekt deze vorm van een auto financieren jou ook aan? Dan zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. Zo moet je een bedrijfswagen uitzoeken en moet je een aanvraag tot financial lease doen.

Hoe dit in zijn werk gaat en waar je zeker als hoofd van een schildersbedrijf op moet letten, vertellen we hieronder aan de hand van vier stappen.

Stap 1: Een echte schilderswagen

Als je geïnteresseerd bent in financial lease is de eerste stap bepalen in welke wagen je wilt rijden. Je kunt de keuze hierin baseren op merk of op de zuinigheid van de wagen, maar je kunt ook naar het praktisch nut van de bus kijken.

Als schilder heb je vast verschillende eisen. Zo wil je bijvoorbeeld voldoende ruimte om al je materiaal op te kunnen bergen in de laadruimte. Daarnaast is het ook wel eens nodig om een lange ladder te kunnen vervoeren op de imperiaal die op je dak is bevestigd. En schilder jij vaak met een heel team? Dan moet er niet alleen voldoende ruimte zijn voor materialen, maar ook voor personeel. In dit geval biedt een bedrijfswagen met dubbele cabine bijvoorbeeld uitkomst.

En kies je daarnaast voor een gloednieuwe of voor een tweedehands bedrijfswagen?

Dit heeft invloed op de kosten, maar ook op de mogelijkheden. Bij een tweedehands bedrijfswagen zijn deze vaak een stuk minder groot. Zo kun je niet een eindeloze reeks aan personalisaties toevoegen, terwijl dit bij een nieuwe bedrijfswagen wel kan.

Waar het eigenlijk dus op neer komt is dat je nadat je antwoord hebt gekregen op de vraag Wat is financial lease? en voordat je je lease-aanvraag indient goed na moet denken over welke eisen, wensen en behoeften jij hebt rondom je wagen. Zet deze op een rijtje en bepaal op basis daarvan welke wagen je gaat rijden.

Kom je er zelf niet helemaal uit? Laat je dan informeren door een dealer bij jou in de buurt, of neem contact op met een leasemaatschappij. Ook zij kunnen je vaak verder helpen.

"Bedrijfswagen“/>

Lees ook

Stap 2: De aanvraag doen

Leasecontract doornemen

De tweede stap in het leaseproces is het doen van de aanvraag. Hierbij heb je de hulp nodig van een leasemaatschappij. Zij geven jou nu nogmaals antwoord op de vraag Wat is financial lease? en leggen je goed uit welke voorwaarden er in jouw leasecontract worden opgenomen.

Ook bepaal je samen met hen welke slottermijn er wordt opgenomen in je contract. De slottermijn is het bedrag dat je als allerlaatste aan de leasemaatschappij betaalt om de auto tot jouw eigendom te maken. De hoogte van de slottermijn ligt altijd rond de geschatte restwaarde na de periode waarin jij de wagen leaset, maar om welk bedrag het specifiek gaat, bepaal je in onderhandeling met de leasemaatschappij.

Als de vraag Wat is financial lease? voor jou geen geheimen meer heeft, je een mooie wagen hebt uitgezocht en jij en de leasemaatschappij overeen zijn gekomen wat betreft het contract, gaan zij jouw aanvraag officieel indienen bij de financieringsmaatschappij.

Stap 3: Je aanvraag wordt in behandeling genomen

Je aanvraag wordt direct door de financieringsmaatschappij in behandeling genomen. Zo kunnen ze jou immers zo snel mogelijk laten weten of je aanvraag is goedgekeurd.

Terwijl jij wacht, is de financieringsmaatschappij hard aan het werk om jouw aanvraag te controleren. Dit doen ze door jou financieel te checken op basis van verschillende punten.

1. Ben je kredietwaardig?

Hierbij kijken ze of je in aanmerking komt voor een lening. Zo voeren ze een BKR-toetsing uit en controleren ze mogelijk of je jaarcijfers in de haak zijn. Het kan dus zijn dat je deze aan de financieringsmaatschappij moet tonen. Is dit allemaal in orde dan gaan ze verder met het volgende punt.

2. Is je aanvraag conform je branche?

De bedrijfsbus van een schilder ziet er heel anders uit dan de auto van een vertegenwoordiger. Zo heb jij bijvoorbeeld veel laadruimte nodig, terwijl een vertegenwoordiger zich vooral zal focussen op een luxe wagen.

De financieringsmaatschappij controleert altijd of jij een bedrijfswagen leaset die past bij hetgeen waarvoor je hem wilt gebruiken. Een bus met laadruimte, imperiaal en extra cabine past perfect bij een schildersbedrijf en zal dan ook niet voor veel problemen zorgen.

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

3. Kun je de maandelijkse lasten van je aanvraag dragen?

Tot slot kijkt de leasemaatschappij of je de maandelijkse lasten die horen bij je aanvraag kunt dragen. Ze willen immers zoveel mogelijk zekerheid dat ze hun investering helemaal terugkrijgen.

Is ook dit in orde, dan wordt je aanvraag goedgekeurd. Nog één stap en je kunt in je nieuwe bedrijfswagen rijden.

Stap 4: Een laatste krabbel

Contract tekenen

Gefeliciteerd! Je aanvraag is goedgekeurd. Het duurt nu niet lang meer of je kunt in je bedrijfswagen gaan rijden. Het enige wat je nog moet doen, is een krabbel zetten onder het contract. Dit doe je samen met de financieringsmaatschappij en de leasemaatschappij.

En dan kun jij de toekomst tegemoet rijden in je nieuwe leasewagen!

"Weet“/>

 

De vraag Wat is financial lease? is vrij complex. Er komen tientallen verschillende dingen kijken bij deze leasevorm. In dit artikel hebben wij antwoord gegeven op bovenstaande vraag en hebben wij het proces dat je moet doorlopen besproken. Hierbij hebben we een schildersbedrijf als voorbeeld genomen, maar feitelijk geldt dit stappenplan met een paar kleine aanpassingen bij het zoeken van de juiste bedrijfswagen voor elke branche.

Wil jij nog meer weten over de vraag Wat is financial lease? of ben je er helemaal van overtuigd dat dit de juiste leasevorm is voor jou?

Klik op onderstaande knop, vul je gegevens in en wij nemen contact met je op!

Meer informatie over de juiste bedrijfswagen.