Zuinige Bedrijfsbussen: 15 Verschillende Bussen Vergeleken!

Categorie:
Benzine

Bedrijfsbussen: ze zijn er in alle soorten en maten. Bij de aanschaf van een aanschaf van een bedrijfsbus is het praktische aspect natuurlijk zeer belangrijk. Hoe handig is de bus in gebruik, voorziet de bus in jouw behoeften? Heeft de bus genoeg laadvolume om al je spullen in kwijt te kunnen? Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om te kiezen voor een bus die goed scoort op de gebieden milieu, verbruik en bijtelling. Met een zuinige, schone bedrijfsbus bespaar je op brandstofkosten, kun je eventueel de bijtelling verlagen en onderneem je daarnaast ook nog eens verantwoord! Maar welke bedrijfsbussen zijn nou zuinig? Om je te helpen de beste bedrijfsbus in bedrijf te nemen, hebben wij de beste bedrijfsbussen op een rijtje gezet. In iedere categorie vind je vijf zuinige bedrijfsbussen!

Nieuwe call-to-action 

Allereerst is het natuurlijk goed om te kiezen voor een zuinige bedrijfswagen, omdat dit simpelweg beter is voor het milieu. Verantwoord en duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Steeds meer klanten hechten er ook waarde aan dat de ondernemer verantwoord onderneemt. Zij kiezen steeds vaker liever voor een milieuvriendelijke onderneming waarvoor ze net wat meer betalen, dan voor de iets goedkopere concurrent die niet duurzaam onderneemt. Het kiezen voor een zuinige bedrijfsbus is in dit opzicht dus al een verstandige keuze. Maar het wordt nog interessanter: het kiezen voor een zuinige bedrijfsbus kan je als ondernemer soms honderden euro’s per jaar schelen aan brandstofkosten! Om duidelijk te maken hoeveel dit soms kan schelen, hebben we twee voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

 

Snel en gratis geholpen worden aan een auto, bus of bedrijfswagen? Laat ons jou vrijblijvend adviseren en rijd jouw droomauto spotgoedkoop.

Neem contact met mij op.   Of app even tussendoor >>

Voorbeeld 1

Voor een bedrijfswagen met een CO2-uitstoot van 118 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 4,5 liter per 100 km ben je € 1.810,35 per jaar kwijt aan diesel. Bij een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 160 gram per kilometer en een verbruik van 6,0 liter per 100 kilometer is dat € 2.413,80. Dat scheelt je dus ruim 600 euro op jaarbasis!

Voorbeeld 2

Voor een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer en een verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer ben je € 4.760,55 per jaar kwijt aan diesel. Bij een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 240 gram per km en een verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer is dat € 5.967,45. Op jaarbasis levert je dat een voordeel op van maar liefst 1.200 euro!

De beste bedrijfsbus kan voor jou persoonlijk óók een zuinige bedrijfswagen zijn, aan kwaliteit hoef je niets in te leveren!

Zuinige bedrijfsbussen – klein

Auto tanken

De eerste categorie bedrijfsbussen die we vergeleken is die van de kleine bedrijfsbussen. Deze bedrijfsbussen hebben een maximaal laadvolume van 5 m³. De kleine bedrijfsbussen zijn handig voor bijvoorbeeld de startende ondernemer, of wanneer je simpelweg niet zo veel ruimte nodig hebt voor je spullen. Je vindt hier de top 5 van kleine zuinige bedrijfsbussen!

1. Ford Transit Courier

De zuinigste kleine bedrijfsbus is de Ford Transit Courier. Zowel op het gebied van CO2-uitstoot als brandstofverbruik scoort deze bedrijfsbus goed! Daartegenover staat wel dat de Ford Transit Courier ook het kleinste laadvolume heeft van alle bedrijfsbussen in dit rijtje, namelijk 2,3 m³. Het maximale laadgewicht is 580 kilo. De CO2-uitstoot van deze bedrijfsbus is 105 gram per kilometer en het brandstofverbruik is 3,8 liter per 100 kilometer. Daarmee komt deze bedrijfsbus als zuinigste uit de test!

  • CO2-uitstoot (g/km): 105
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 3,8
  • Laadvolume (m³): 2,3
  • Maximaal laadgewicht (kg): 580

2. Citroën Nemo & Fiat Fiorino & Peugeot Bipper

Fiat
(Bron)

Een gedeelde tweede plaats voor deze drie kleine bedrijfsbussen: de Citroën Nemo, Fiat Fiorino en de Peugeot Bipper scoren alle drie gelijk op CO2-uitstoot, brandstofverbruik én laadvolume! De CO2-uitstoot van deze bedrijfsbussen is 109 gram per kilometer. Het brandstofverbruik is 4,1 liter per 100 kilometer. Het laadvolume is voor alle drie de bussen 2,5 m³, maar het maximale laadgewicht is niet gelijk: de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper hebben beide een maximaal laadgewicht van 685 kilo, de Fiat Forino heeft een maximaal laadgewicht van 615 kilo.

New call-to-action hbspt.cta.load(4045899, ’73dab21d-d7ad-44eb-9edf-f533e0b491d3′, {“region”:”na1″});

Citroën Nemo:

  • CO2-uitstoot (g/km): 109
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,1
  • Laadvolume (m³): 2,5
  • Maximaal laadgewicht (kg): 685

Fiat Fiorino:

  • CO2-uitstoot (g/km): 109
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,1
  • Laadvolume (m³): 2,5
  • Maximaal laadgewicht (kg): 615

Peugeot Bipper:

  • CO2-uitstoot (g/km): 109
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,1
  • Laadvolume (m³): 2,5
  • Maximaal laadgewicht (kg): 685

3. Mercedes-Benz Citan & Renault Kangoo Express

Ook de derde plaats is een gedeelde: de Mercedes-Benz Citan en de Renault Kangoo Express hebben beide hetzelfde brandstofverbruik en evenveel CO2-uitstoot. Beide bedrijfsbussen verbruiken 4,2 liter per 100 kilometer en stoten 110 gram CO2 uit per kilometer. Het laadvolume en maximale laadgewicht van deze bedrijfsbussen verschilt wel: de Mercedes-Benz Citan heeft een laadvolume van 3,1 m³ en een maximaal laadgewicht van 620 kilo. Voor de Renault Kangoo Express is dit een laadvolume van 3,0 m³ met een maximaal laadgewicht van 695 kilo.

Mercedes-Benz Citan:

  • CO2-uitstoot (g/km): 110
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,2
  • Laadvolume (m³): 3,1
  • Maximaal laadgewicht (kg): 620

Renault Kangoo Express:

  • CO2-uitstoot (g/km): 110
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,2
  • Laadvolume (m³): 3,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 695

4. Fiat Doblò Cargo

Fiat Doblo
(Bron)

Op de vierde plaats in de lijst van kleine, zuinige bedrijfsbussen vinden we de Fiat Doblò Cargo. Deze bus heeft een CO2-uitstoot van 115 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 4,2 liter per 100 kilometer. Het laadvolume van de Fiat Doblò Cargo is 3,0 m³ en daarmee is deze gelijk aan de Renault Kangoo Express. Het maximale laadgewicht van de Fiat Doblò Cargo is met 775 kilo wel aanzienlijk hoger dan dat van de voorgangers in de lijst.

  • CO2-uitstoot (g/km): 115
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,2
  • Laadvolume (m³): 3,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 775

5. Volkswagen Caddy BlueMotion

Hekkensluiter van deze top 5 kleine zuinige bedrijfsbussen is de Volkswagen Caddy BlueMotion. Met een laadvolume van 3,2 m³ en een maximaal laadgewicht van 722 kilo steekt de Caddy niet met kop en schouders boven de rest uit. In tegendeel: het maximale laadgewicht is zelfs lager dan dat van de Fiat Doblò Cargo. Desondanks stoot de Caddy wel meer CO2 uit, namelijk 117 gram per kilometer. Ook het brandstofverbruik ligt met 4,5 liter per 100 kilometer hoger dan bij de andere bedrijfsbussen in deze lijst.

  • CO2-uitstoot (g/km): 117
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 4,5
  • Laadvolume (m³): 3,2
  • Maximaal laadgewicht (kg): 722

Zuinige bedrijfsbussen – middelgroot

Lege tank

Heb je toch wat meer laadruimte nodig om al je spullen kwijt te kunnen? Dan kan een middelgrote bedrijfsbus uitkomst bieden. De bedrijfsbussen in deze categorie hebben een laadvolume tussen de 5 en 7 m³ en zitten daarmee tussen de kleine en grote bedrijfsbussen in. Is een middelgrote bus precies wat jij zoekt? Tussen deze middelgrote zuinige bedrijfsbussen zit vast een geschikte bus voor jou!

1. Mercedes-Benz Vito

De Mercedes-Benz Vito is de zuinigste middelgrote bedrijfsbus. Deze bus heeft een CO2-uitstoot van 149 gram per kilometer. Het brandstofverbruik van de Vito is 5,7 liter per 100 kilometer. Het laadvolume van deze bedrijfsbus is 5,2 m³. Het maximale laadgewicht van de Mercedes-Benz Vito is 905 kilo en daarmee heeft hij het laagste laadgewicht in dit rijtje.

  • CO2-uitstoot (g/km): 149
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 5,7
  • Laadvolume (m³): 5,2
  • Maximaal laadgewicht (kg): 905

2. Volkswagen Transporter BlueMotion

Op de tweede plek vinden we de Volkswagen Transporter BlueMotion. Deze bedrijfsbus zit met een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer maar net boven de Vito. De CO2-uitstoot van de Transporter is 153 gram per kilometer. Met een laadvolume van 5,8 m³ en een maximaal laadgewicht van 1.038 kilo is deze bedrijfsbus een stukje groter dan zijn voorganger in dit rijtje.

  • CO2-uitstoot (g/km): 153
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 5,8
  • Laadvolume (m³): 5,8
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.038

3. Opel Vivaro & Renault Trafic

Opel Vivaro
(Bron)

De Opel Vivaro en de Renault Trafic delen samen de derde plaats. Beiden hebben een CO2-uitstoot van 155 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,9 liter per 100 kilometer. Ook het laadvolume van beide bedrijfsbussen is gelijk: 5,2 m³. Toch is er wel een duidelijk verschil in laadgewicht. De Renault Trafic heeft een maximaal laadgewicht van 1.102 kilo, terwijl dit voor de Opel Vivaro 1.235 kilo is. Hoewel het laadvolume van deze bussen kleiner is dan dat van hun voorganger, de Volkswagen Transporter, is het maximale laadgewicht van vooral de Opel Vivaro duidelijk een stukje hoger.

Opel Vivaro:

  • CO2-uitstoot (g/km): 155
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 5,9
  • Laadvolume (m³): 5,2
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.235

Renault Trafic:

  • CO2-uitstoot (g/km): 155
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 5,9
  • Laadvolume (m³): 5,2
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.102

4. Citroën Jumpy & Peugeot Expert Profit & Toyota PROACE

Citroën Jumpy
(Bron)

De vierde plaats in dit lijstje wordt gedeeld door maar liefst drie bedrijfsbussen! De Citroën Jumpy, Peugeot Expert Profit en de Toyota PROACE hebben allemaal een CO2-uitstoot van 168 gram per kilometer. Het brandstofverbruik van deze drie bussen zit op 6,4 liter per 100 kilometer. Ook het laadvolume van de bussen is gelijk: alle drie hebben zij een laadvolume van 5,0 m³. Wel zit er een verschil in maximaal laadgewicht. Waar de Jumpy en de Peugeot beiden een maximaal laadgewicht van 1.037 kilo hebben, heeft de Toyota PROACE een maximaal laadgewicht van 1.237 kilo. Een verschil van maar liefst 200 kilo!

Citroën Jumpy:

  • CO2-uitstoot (g/km): 168
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,4
  • Laadvolume (m³): 5,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.037

Peugeot Expert Profit:

  • CO2-uitstoot (g/km): 168
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,4
  • Laadvolume (m³): 5,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.037

Toyota PROACE:

  • CO2-uitstoot (g/km): 168
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,4
  • Laadvolume (m³): 5,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.237

5. Ford Transit Custom

De laatste in het rijtje van middelgrote zuinige bedrijfsbussen is de Ford Transit Custom. Met een CO2-uitstoot van 178 gram per kilometer steekt deze bus wel ver boven de anderen in dit lijstje uit. Ook het brandstofverbruik ligt met 6,7 liter per 100 kilometer een stukje hoger. Het laadvolume van de Ford Transit is 5,9 m³ en het maximale laadgewicht is 980 kilo, waarmee de Ford qua laadgewicht op de een na laatste plek staat.

  • CO2-uitstoot (g/km): 178
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,7
  • Laadvolume (m³): 5,9
  • Maximaal laadgewicht (kg): 980

Zuinige bedrijfsbussen – groot

Grote bedrijfsbus

Natuurlijk is er altijd baas boven baas: de grote bedrijfsbussen! Deze bussen zijn geschikt voor ondernemers die veel ruimte nodig hebben voor hun spullen en wellicht ook een wat hoger laadgewicht willen hebben. De bedrijfsbussen in deze categorie hebben een laadvolume boven 7 m³. Zoek jij een grote bus? Lees dan deze top 5 van grote zuinige bedrijfsbussen goed door, zodat je de beste keuze kunt maken!

1. Fiat Ducato

De zuinigste bedrijfsbus in deze categorie is de Fiat Ducato. Met een CO2-uitstoot van 153 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is hij een stuk zuiniger dan de andere grote bussen in deze lijst. Een terechte eerste plaats dus! De Fiat Ducato heeft een laadvolume van 8,0 m³ en een maximaal laadgewicht van 955 kilo. De grootste in deze lijst is hij dus niet – maar wel de zuinigste.

  • CO2-uitstoot (g/km): 153
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 5,8
  • Laadvolume (m³): 8,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 955

2. Mercedes-Benz Sprinter & Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter
(Bron)

De tweede plaats wordt gedeeld door de Mercedes-Benz Sprinter en de Volkswagen Crafter. Beide bedrijfsbussen hebben een CO2-uitstoot van 171 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 6,5 liter per 100 kilometer. Een behoorlijk verschil met de Fiat Ducato. Hoewel het laadvolume van de Crafter kleiner is dan dat van de Sprinter (7,5 m³ tegenover 9,0 m³) is het maximale laadgewicht van de Crafter wel hoger (1.196 kilo tegenover 935 kilo).

Mercedes-Benz Sprinter:

  • CO2-uitstoot (g/km): 171
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,5
  • Laadvolume (m³): 9,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 935

Volkswagen Crafter:

  • CO2-uitstoot (g/km): 171
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,5
  • Laadvolume (m³): 7,5
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.196

3. Citroën Jumper & Peugeot Boxer

De derde plek in deze lijst wordt gedeeld door de Citroën Jumper en de Peugeot Boxer. Deze bedrijfsbussen hebben beiden een CO2-uitstoot van 175 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 6,6 liter per 100 kilometer. Ook het laadvolume en maximale laadgewicht van beide bussen is gelijk: een laadvolume van 8,0 m³ en een maximaal laadgewicht van 1.165 kilo.

Citroën Jumper:

  • CO2-uitstoot (g/km): 175
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,6
  • Laadvolume (m³): 8,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.165

Peugeot Boxer:

  • CO2-uitstoot (g/km): 175
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,6
  • Laadvolume (m³): 8,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.165

4. Renault Master

Renault Master
(Bron)

De Renault Master heeft een CO2-uitstoot van 177 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 6,8 liter per 100 kilometer. Hoewel het laadvolume van deze bedrijfsbus met 8,0 m³ vrij groot is, is het maximale laadgewicht (994 kilo) relatief laag.

  • CO2-uitstoot (g/km): 177
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,8
  • Laadvolume (m³): 8,0
  • Maximaal laadgewicht (kg): 994

5. Opel Movano

De Opel Movano sluit het lijstje van grote zuinige bedrijfsbussen af. Deze bus heeft een CO2-uitstoot van 180 gram per kilometer en een brandstofverbruik van 6,9 liter per 100 kilometer. Het laadvolume van de Opel Movano is 7,8 m³. De Movano heeft een maximaal laadgewicht van 1.438 kilo, en heeft daarmee het grootste laadgewicht in dit rijtje!

  • CO2-uitstoot (g/km): 180
  • Brandstofverbruik (l/100 km): 6,9
  • Laadvolume (m³): 7,8
  • Maximaal laadgewicht (kg): 1.438

Geld

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er verschillende redenen waarom het handig is om voor een zuinige bedrijfsbus te kiezen. Het is beter voor het milieu en je onderneemt op deze manier verantwoord en duurzaam – wat tegenwoordig steeds belangrijker is. Daarnaast is het natuurlijk ook reuze interessant omdat jij als ondernemer op deze manier op jaarbasis ontzettend veel kan besparen op brandstofkosten. Zoals je in ons voorbeeld kon zien, kan dit soms wel tot 1.200 euro (of meer!) schelen. Nu wij je ook nog eens op weg hebben geholpen door 15 zuinige bedrijfsbussen voor je op een rijtje te zetten, heb je eigenlijk geen excuus meer om niét voor een zuinige bedrijfsbus te kiezen!

Wil jij meer weten over het leasen van zuinige bedrijfsbussen?

Nieuwe call-to-action hbspt.cta.load(4045899, ‘ae4a9ee6-061a-4b73-824a-e2a32d2a0a06’, {“region”:”na1″});

Elektrische auto leasen

Het leasen van een elektrische auto wordt steeds populairder. Ben je benieuwd van welke voordelen jij gebruik kan maken met financial lease van je elektrische bedrijfsauto? Klik hier om alles te weten te komen over elektrisch rijden!