De Grote En De Kleine Beurt: Het Onderhoud Van Je Leasewagen Uitgesplitst

Wat zou jij toch zonder je bedrijfsbus moeten… Je stapt ‘s ochtends voor dag en dauw in om te beginnen met werken en zet hem laat in de avond pas weer stil. Omdat je er zo veel gebruik van maakt, is een betrouwbare bedrijfsbus voor jou erg belangrijk. Het onderhoud van je leasewagen komt dan ook nauw. Maar wat moet je eigenlijk allemaal uitvoeren om het onderhoud van je lease auto grondig bij te houden? Wat is het verschil tussen financial lease en operational lease als het gaat om onderhoud? En wat moet je zelf doen en wat kun je uit handen geven?

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

Een grote beurt, een kleine beurt, de Algemene Periodieke Keuring en reparaties van schade

Dat zijn grofweg de vier vormen van onderhoud van je leasewagen. We bespreken hieronder welke vormen van onderhoud er zijn bij het leasen van je auto.

De grote en kleine beurt

Je hebt er vast wel eens van gehoord. De grote- en kleine beurt zijn twee vormen van onderhoud waar je regelmatig mee geconfronteerd wordt. Zowel tijdens de grote- als tijdens de kleine beurt wordt je wagen gecontroleerd op mankementen. Indien nodig worden er preventief onderdelen vervangen. Dit is bijvoorbeeld het geval als de monteur verwacht dat het onderdeel binnen afzienbare tijd stuk zal gaan. Ook worden de vloeistofniveaus gepeild en bij een te lage stand bijgevuld.

Zowel de grote- als de kleine beurt zijn twee vormen van onderhoud van je lease auto die je niet zomaar aan je voorbij mag laten gaan. Maar wanneer moest je welke beurt uitvoeren?

In de regel kun je het volgende aanhouden:

  • De grote beurt laat je na iedere 20.000 kilometer die je gereden hebt uitvoeren;
  • De kleine beurt laat je na 10.000 kilometer die je gereden hebt uitvoeren.

Wil je zeker weten wanneer de volgende onderhoud wagen op het programma staat? Controleer dan het onderhoudsboekje van je leasewagen. Hier houden monteurs precies in bij wanneer de laatste beurt is geweest.

De Algemene Periodieke Keuring (APK)

Monteur controleert auto

De Algemene Periodieke Keuring, beter bekend als de APK, is een verplichte keuring van je wagen om het milieu te beschermen en de verkeersveiligheid in Nederland te garanderen. De APK wordt geregeld door de RDW (Dienst Wegverkeer).

Of en wanneer jouw leasewagen gekeurd moet worden, is afhankelijk van een aantal factoren. Een oudere wagen die niet heel milieuvriendelijk rijdt, moet bijvoorbeeld vaker gecontroleerd worden dan een nieuwe, zuinige wagen. De factoren die van belang zijn voor de APK zijn:

  • Het type voertuig;
  • De eerste registratiedatum;
  • De soort brandstof die de wagen verbruikt.

Als je een gloednieuwe wagen leaset, hoef je je niet altijd direct zorgen te maken om de APK. Op de website van de RDW is namelijk het volgende te lezen wat betreft de regelmaat van keuren:

  • Lichte bedrijfswagens met een maximale massa tot en met 3.500 kg moeten na vier jaar voor het eerst APK gekeurd worden. Vervolgens moeten ze twee keer om de twee jaar gekeurd worden en daarna elk jaar.
  • Voertuigen die zwaarder zijn dan 3.500 kg en voor het eerst geregistreerd zijn voor 1 januari 1960 hebben geen APK-plicht. Zware voertuigen die geregistreerd zijn na 1 januari 1960 moeten elk jaar APK gekeurd worden.

Zowel bij het leasen van een bedrijfsbus als bij het kopen van een bedrijfsbus ben je zelf verantwoordelijk voor het inplannen van de APK. Hierbij krijg je overigens wel altijd ruim voordat de APK verloopt een herinnering van de RDW. Je hebt zo genoeg tijd om een afspraak te maken bij een garage.

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

Let op: Als je bedrijfsbus geen geldige APK heeft, mag je er niet mee rijden. Hoe belangrijk de wagen ook voor je is. Doe je dit wel en word je betrapt door de politie of tijdens een steekproef van de RDW, dan krijg je een fikse boete. Raak je bovendien betrokken bij een ongeluk en heeft jouw wagen geen geldige APK, dan is het mogelijk dat je verzekering geen geld uitkeert. Een duur grapje dus!

Reparaties

Heb je schade gereden en wil je dit laten repareren? Ook dat valt onder het onderhoud van je leasewagen. Bij het leasen van een auto moet je immers naar de garage om de schade te laten repareren.

Lees ook

Afhankelijk van de hoeveelheid schade, of het al dan niet je eigen schuld is en de verzekering die jij hebt afgesloten, vallen de kosten binnen of buiten je polis. Om geen onvoorziene kosten te maken, is het goed om je verzekering te controleren voordat je een afspraak maakt met de garage om de schade te laten repareren.

Wat besteed je uit, wat doe je zelf?

Zelf aan wagen sleutelen

Het onderhoud van je leasewagen hoef je niet altijd door een professioneel monteur uit te laten voeren. Bij het onderhoud van je wagen zijn er zijn een aantal klussen die je prima zelf kunt doen. Om welke klussen het gaat en wat je bij elke klus moet doen, vertellen we hieronder.

Dit besteed je uit

Onderhoud als de APK, de grote en kleine beurt en het uitvoeren van de meeste reparaties moet je door een erkend monteur uit laten voeren. Zo weet je zeker dat het goed gedaan wordt.

Ook het wisselen van zomer- en winterbanden is een klus die veel ondernemers in de garage uit laten voeren. Niet omdat ze het zelf niet kunnen, maar omdat de garage de te verwisselen banden in een opslag bewaart. En als je die banden toch op moet halen, kun je ze net zo goed meteen laten vervangen.

Dit doe je zelf

Zelf kun je verschillende klussen uitvoeren. Vier van deze klussen om het onderhoud van je wagen zelf te doen zijn: 

  • De motorolie controleren en bijvullen;
  • De koelvloeistof controleren en bijvullen;
  • Het koel- en ruitensproeisysteem controleren, bijvullen en beschermen tegen vorst;
  • De bandenspanning en profieldiepte controleren.

Download het gratis e-boek 

Bel mij voor meer uitleg!

De motorolie controleren en bijvullen

Peilstok voor motorolie

Het controleren van de motorolie is een vrij eenvoudige klus. Als je weet waar je zijn moet, kun je dit prima zelf doen. Ga dan als volgt te werk:

  • Zet je leasewagen op een vlakke ondergrond en zorg dat de motor koud is.
  • Doe de motorkap open, pak de peilstok vast en trek deze rustig uit de motor.
  • Maak de peilstok schoon met keukenpapier of een schone doek en stop hem terug in de motor.
  • Wacht enkele seconden en trek de peilstok opnieuw uit de motor.
  • Controleer nu of het olieniveau op de peilstok tussen de twee markeringen valt.
    • Is dit het geval? Dan hoef je de olie niet bij te vullen. Je kunt de peilstok terug in de motor steken en de motorkap sluiten.
    • Valt het oliepeil onder de laagste markering? Vul de motorolie dan bij. Dit doe je door de olievuldop los te draaien en een trechter in het gat te zetten. Hier giet je de olie vervolgens in. Welke olie je mag gebruiken, lees je in het instructieboekje dat bij de wagen hoort.

Let op: Vul de olie nooit tot boven de bovenste markering. Een teveel aan olie is net zo schadelijk voor de motor als een tekort aan olie.

De koelvloeistof controleren en bijvullen

Koelvloeistof bijvullen

Naast het controleren van de motorolie is het ook belangrijk om de koelvloeistof regelmatig te controleren. Een tekort aan koelvloeistof kan er namelijk voor zorgen dat de motor oververhit raakt. Om de koelvloeistof te controleren en bij te vullen, ga je als volgt te werk:

  • Zet je leasewagen op een vlakke ondergrond en zorg dat de motor koud is.
  • Maak de motorkap open en controleer of het niveau van de koelvloeistof binnen de minimale en maximale grenzen valt. Deze grenzen zijn op de buitenkant van het transparante drukvat gemarkeerd met streepjes.
    • Valt het koelvloeistofpeil binnen de markering? Dan hoef je niets te doen.
    • Valt het koelvloeistofpeil onder de laagste markering? Vul de koelvloeistof dan bij. Draai de dop van het drukvat los en giet de koelvloeistof in het vat. Welke koelvloeistof je mag gebruiken, staat in het instructieboekje dat bij de leasewagen hoort.

Let op: Draai de dop van het drukvat nooit open terwijl de motor nog warm is. De (warme) koelvloeistof kan door het drukverschil dat ontstaat met kracht omhoog spuiten. Komt dit op je lichaam terecht, dan kun je hier vervelende brandwonden aan overhouden.

Download het gratis e-boek

Bel mij voor meer uitleg!

Reservoir voor ruitensproeiervloeistof

Om veilig de weg op te kunnen, is het belangrijk dat de ramen van je wagen schoon zijn of schoongemaakt kunnen worden. Ruitensproeiervloeistof is hierbij essentieel. Om te controleren of je voldoende ruitensproeiervloeistof hebt, ga je als volgt te werk:

  • Zet de motor van je leasewagen uit en open de motorkap.
  • Open de dop van het reservoir met de ruitensproeiervloeistof en vul het reservoir bij totdat deze vol is.
    • Gebruik in de zomer gele of roze ruitensproeiervloeistof.
    • Gebruik in de winter blauwe ruitensproeiervloeistof. Aan deze vloeistof is antivries toegevoegd, waardoor hij beter geschikt is voor lage temperaturen.
  • Doe de dop dicht en sluit de motorkap.

Tip: Om ook onderweg je ruitensproeiervloeistof bij te kunnen vullen, is het verstandig om altijd een fles in je wagen te hebben liggen. Je weet maar nooit wanneer het van pas komt.

De bandenspanning en profieldiepte controleren

Bandenspanning meten

Tot slot het controleren van de bandenspanning en profieldiepte. Ook deze klussen kun je eenvoudig zelf doen. We bespreken eerst het controleren van de bandenspanning en vervolgens het controleren van de profieldiepte.

Een goede bandenspanning heeft verschillende voordelen. Ten eerste zorgt het voor een langere levensduur van je banden, maar daarnaast heb je ook een betere wegligging en minder kans op een klapband. Je zorgt op de volgende manier voor de juiste bandenspanning:

  • Zoek in het instructieboekje dat bij je leasewagen hoort wat de beste bandenspanning is. Rij vervolgens naar het dichtstbijzijnde tankstation met bandenpomp.
  • Stel de bandenpomp in op de spanning die je in het instructieboekje hebt opgezocht.
  • Draai nu de ventieldop van een van de banden los, sluit de bandenpomp aan en houd het mondstuk net zo lang ingedrukt totdat de bandenpomp met een piepje aangeeft dat de bandenspanning goed is.
  • Draai de ventieldop weer vast en ga verder met de volgende band.

Naast de bandenspanning is ook de juiste profieldiepte van belang om veilig de weg op te mogen. In Nederland geldt een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. Om de profieldiepte te controleren heb je een profieldieptemeter nodig. Je gaat als volgt te werk:

  • Zet je auto stil op een vlakke weg en draai de banden van je wagen in. Je hebt op deze manier voldoende ruimte om de profieldiepte te controleren.
  • Zet de profieldieptemeter op verschillende plekken in de groeven van de band.
    • Is de profieldiepte meer dan 1,6 millimeter? Dan is er niets aan de hand. De profieldiepte van je band is goed.
    • Is de profieldiepte minder dan 1,6 millimeter? Dan moet je de band laten vervangen.
  • Als je de profieldiepte van één band hebt gecontroleerd, ga je verder met de andere banden.

Het onderhoud van je leasewagen: 5 tips

Sleutelen

Moeilijk is het onderhoud van je leasewagen eigenlijk niet. Door verschillende dingen zelf te doen en je wagen regelmatig een beurt te geven bij de garage, weet je zeker dat je veilig de weg op kunt.

Toch hebben we nog een aantal tips rondom het onderhoud van je leasewagen.

Tip 1: Ken het verschil tussen onderhoud van je leasewagen bij financial lease en operational lease

Een bedrijfsbus leasen kan volgens financial lease voorwaarden of volgens operational lease voorwaarden. Wat betreft het onderhoud van je leasewagen lijken de twee vormen niet op elkaar. Maar wat is dan het verschil tussen financial lease en operational lease?

Bij financial lease ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van je wagen. Je moet dit zelf regelen en zelf betalen. Hoewel dit dus om enig regelwerk vraagt, kun je zelf beslissen wat je laat doet en naar welke garage je gaat.

Bij operational lease is het onderhoud van de wagen de verantwoordelijkheid van de leasemaatschappij. Als je wagen een onderhoudsbeurt nodig heeft, bepalen zij bij welke garage je dit kunt laten doen. Ook moet de leasemaatschappij je eerst toestemming geven voordat je een afspraak kunt maken. Je hebt bij deze vorm van leasen dus minder vrijheid over het onderhoud van je bedrijfswagen.

Meer weten over het verschil tussen financial en operational lease? Vraag het aan onze lease-experts.

Bel, mail of Whatsapp ons

 

Tip 2: Wijk niet af van het onderhoudsschema

Notities over onderhoud

Erkende automonteurs houden een strak schema bij als het aankomt op het onderhoud van jouw bedrijfsbus. In een speciaal onderhoudsboekje noteren ze precies welk onderhoud ze wanneer hebben uitgevoerd. Ook noteren ze hierin wanneer je bedrijfsbus een volgende onderhoudsbeurt nodig heeft.

Negeer jij dit schema en laat jij je wagen alleen controleren wanneer je zelf denkt dat dit nodig is?

Dan loop je het risico dat je garantie op bepaalde zaken vervalt. Financieel kan dit grote gevolgen hebben. Zit je hier niet op te wachten, negeer het onderhoudsschema dan niet!

Tip 3: Ken jij de haal- en brengservice al?

Je bedrijfsbus is alles voor je. Zonder deze bus heb jij geen inkomsten. We snappen dus dat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om je bus te missen voor onderhoud. Maar wist je dat verschillende garages hierop inspelen door ook in de avonduren in onderhoud te voorzien of door een speciale haal- en brengservice aan te bieden?

Je bedrijfsbus wordt zo opgehaald op een plek die jij opgeeft, gerepareerd en vervolgens netjes teruggebracht. En in veel gevallen hoef je hier niet eens extra voor te betalen. Jij kunt zo dus gewoon aan het werk terwijl je bus in de garage staat.

Tip 4: Regelmaat is het sleutelwoord

Wagen zelf repareren

Je leasewagen onderhouden is niet leuk, maar wel noodzakelijk. Om zo min mogelijk hinder te ondervinden bij het leasen van je auto, is het belangrijk dat je het onderhoud van je bedrijfswagen regelmatig uit laat voeren. Regelmaat heeft in het geval van het onderhouden van je leasewagen namelijk enkele voordelen:

  • Door je wagen regelmatig te controleren of te laten controleren, weet je zeker dat je veilig de weg op kunt. Dit is niet alleen fijn voor jezelf en je passagiers, maar ook voor alle weggebruikers om je heen.
  • Controles en preventieve reparaties duren over het algemeen minder lang dan (onnodige) grote reparaties. Rij je te lang door met mankementen en gaat je bedrijfsbus op den duur echt stuk, dan is de kans groot dat je je wagen voor een langere tijd kwijt bent en je dus tijdelijk niet of nauwelijks kunt werken.
  • Een auto die in perfecte staat verkeert is niet alleen veiliger, maar ook goedkoper. Zeker als je dit op de lange termijn bekijkt. Zo is je brandstofverbruik lager bij een goede bandenspanning en hoef je in dit geval dus minder vaak te tanken. Financieel ben je dus voordeliger uit.

Tip 5: Plan een vast moment in voor de controles die je zelf doet

In dit artikel hebben we verschillende klussen genoemd die je eenvoudig zelf uit kunt voeren. Om zeker te weten dat je niets vergeet, is het slim om deze klussen allemaal in een keer te doen. Doe dit bijvoorbeeld altijd in het eerste weekend van de maand. De kans dat je het zo een keer vergeet, is klein.

Het onderhoud van je leasewagen hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Door verschillende punten zelf te controleren en je wagen zo nu en dan door een erkend monteur te laten controleren, kun jij veilig de weg op om klus na klus te klaren.

Wil jij meer weten over de regels rondom het onderhoud van je leasewagen?

Als jij je gegevens invult via ons formulier, nemen wij contact met je op om een en ander door te spreken over een auto leasen.

Elektrische auto leasen

Het leasen van een elektrische auto wordt steeds populairder. Ben je benieuwd van welke voordelen jij gebruik kan maken met financial lease van je elektrische bedrijfsauto? Klik hier om alles te weten te komen over elektrisch rijden!