Elektrisch rijden is bezig aan een opmars, er worden steeds meer elektrische voertuigen gebruikt voor alle soorten van mobiliteit. Met deze groei veranderen er per jaar een aantal verschillende dingen wat betreft de financiële aspecten van het rijden van een elektrische auto.
Financieel
Doordat de overheid het gebruik van elektrische voertuigen stimuleert, geldt er voor deze voertuigen een lagere bijtellingsregeling. Momenteel is het zo dat er een bijtellingspercentage geldt van 8% in 2020. Het bijtellingspercentage zal verhoogd worden naar 12% in 2021. De verhogingen zullen stapsgewijs worden uitgevoerd tot een bijtellingspercentage van 22% in 2026.
Naast de bijtelling zijn er ook nog de bpm en motorrijtuigenbelasting. Deze worden beide berekend op het Co2 gehalte wat een auto uitstoot, aangezien elektrische auto’s geen uitstoot hebben wordt er voor deze voertuigen ook geen bpm en motorrijtuigenbelasting doorberekend. Deze vrijstelling zal nog duren tot 2024.
Uit een rekenvoorbeeld van de ANWB komt naar voren dat het elektrisch rijden gemiddeld 5,4 cent kosten per kilometer kost. Tegenover de 10 cent die een benzine auto zou hebben. Het aanschaffen van een elektrische auto mag dan duurder zijn maar op de lange termijn zitten er veel voordelen aan.
Voertuigen
Naast de financiële voordelen zijn er meerdere positieve aspecten die gelden voor elektrische voertuigen. De actieradius wordt groter, het opladen gaat sneller en er komen steeds meer laadpunten bij in Nederland en omstreken.
Conclusie
Door de ontwikkeling die continu plaatsvinden wordt het elektrische rijden steeds aantrekkelijker. Buiten dat het bijtellingspercentage gaat stijgen zijn er geen andere financiële aspecten die zullen veranderen in 2021.