Zo vind jij jouw betaalbare elektrische auto

Categorie:
betaalbare elektrische auto

Al jouw redenen om elektrisch te rijden wegen niet op tegen het peperdure prijskaartje dat aan deze bolides hangt. En hoewel er heus wel wat ruimte is op jouw zakelijke spaarrekening, blijft het een rib uit je lijf. Goed nieuws: duur hoeft het helemaal niet te zijn. Betaalbare elektrische auto’s liggen binnen handbereik. Ontdek hier meer.

Duur in aanschaf

Rijd jij een elektrische auto, dan draag jij bij aan een beter milieu, bespaar jij brandstofkosten en profiteer jij ook nog van belastingvoordelen. Genoeg argumenten voor jou om die benzinevreter achter je te laten. Maar je hebt geen zin om daar de hoofdprijs voor te betalen. En die betaal je. Want voor de goedkoopste nieuwe elektrische auto, een Citroën C-Zero, leg jij een dikke 22.000 euro neer.

Particulieren krijgen sinds juni 2020 een aanschafsubsidie van 4000 euro als ze overstappen op een elektrische wagen. Voor een gebruikte auto is dat 2000 euro. Voor ondernemers geldt deze regeling helaas niet.

Per maand betalen!

De oplossing ligt in het afsluiten van een leasecontract. Want lease jij diezelfde Citroën C-Zero, dan betaal jij nog geen 144 euro per maand. De aankoopprijs van deze elektrische wagen betaal jij, plus rente, in maandelijkse termijnen terug. Dat voel jij minder in jouw portemonnee. Plus: kies jij voor financial lease, dan is de wagen na afloop van het leasecontract van jou.

Financial leasen heeft veel voordelen. Maar dat geldt ook voor operational lease. Zo investeer je met minder risico.

Benzine vs. elektrisch

De maandelijkse prijs die jij voor een elektrische auto betaalt, staan niet in verhouding met de maandelijkse kosten voor een benzineauto. Waar jij voor een Mercedes-Benz Sprinter met dieselmotor 418 euro per maand neerlegt, draag jij voor zijn elektrische zusje maandelijks 824 euro af. Bijna het dubbele dus. Dat beeld is echter vertekend. Dat zit zo:

Naast de aankoopprijs zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden. Denk aan verzekeringen, wegenbelasting en bijtelling. En natuurlijk de bezoeken aan het benzinestation of de oplaadpunten. Al deze kosten noem je de Total Cost of Ownership (TCO).

Deze zaken hebben invloed op de TCO:

  • De restwaarde
  • Energie- of brandstofverbruik
  • Verzekering en pechhulp
  • Onderhoud
  • BPM en MRB
  • Subsidies en andere overheidsregelingen

Afnemende Total Cost of Ownership

De TCO van elektrische wagens ligt al in vijf Europese landen – waaronder Nederland – lager dan de TCO van auto’s die op diesel of benzine rijden. Dit komt door belastingverlaging en verminderde brandstofkosten, blijkt uit onderzoek. Wil jij de TCO van jouw elektrische droomauto weten, dan kijk je vooral naar de actieradius. Hoe gunstiger die is, hoe verder jij kan rijden met een volle accu.

Lage TCO voor elektrische auto’s

Een van de redenen dat de totale kosten van een elektrische wagen lager zijn, zijn de lage onderhoudskosten. Er zijn minder bewegende delen die de motor aandrijven omdat een elektrische auto aangedreven wordt door een accu. Daarnaast is elektriciteit goedkoper dan benzine en diesel. Ook zijn volledig elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting.

Een lage TCO bij elektrische auto’s komt door:

  • Lagere brandstofkosten
  • Belastingvoordelen
  • Lage onderhoudskosten
  • Recht op subsidies

 

Aan de eindstreep betekent de lage TCO het volgende: je bent met een elektrische auto uiteindelijk ‘goedkoper’ uit dan met een benzinewagen. Ondanks het hoge prijskaartje dat aan de elektrische variant vasthangt. Houd de TCO dus zeker in het achterhoofd wanneer je de knoop doorhakt.

Belastingvoordelen voor een betaalbare elektrische auto

De hele wereld heeft baat bij een beter milieu en gezonder leefklimaat. Niet gek dus dat er in Nederland stimuleringsregelingen zijn om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen. Daar maak jij als ondernemer gebruik van. Voor hen en zakelijke rijders geldt onder meer:

– BPM-vrijstelling
– MRB-vrijstelling
– Fiscaal voordeel vanwege een investering in milieuvriendelijke producten (MIA)
– Lokale subsidies

Belastingtarief laadpalen

Een laadpaal is noodzakelijk voor jou als zakelijke rijder, gastvrij naar klanten met een elektrische auto en goed voor jouw ondernemersimago. Als jij nog dit jaar een oplaadpaal koopt, pak jij een verlaagd belastingtarief op laadpalen mee. Het tarief over de eerste 10.000 kWh elektriciteit (eerste schijf) die wordt geleverd aan elektrische voertuigen is namelijk verlaagd naar de tweede schijf. Daardoor betaal jij minder belasting.

Minder bijtelling

Als jij meer dan 500 privékilometers per jaar maakt met jouw zakelijke auto, dan betaal jij bijtelling. Voor een elektrische auto is de bijtelling maar 8 procent. Vergeleken met een auto die op diesel of brandstof rijdt, is dat een winst van 14 procent. Wees er wel snel bij als je daar nog gebruik van wilt maken. Voor volledig elektrische auto’s loopt de bijtelling de komende jaren op, tot 22 procent in 2026.

Betaalbaar elektrisch rijden

Spreid de aankoopprijs van een bedrijfswagen uit over meerdere jaren en jij rijdt ineens in een betaalbare elektrische auto. Dat opent deuren want het geldt dat jij overhoudt, investeer jij in de groei van jouw bedrijf. Leasen maakt het mogelijk. Bepaal welke leasevorm – financial of operational – bij je past en bouw verder aan jouw ondernemingsplan terwijl je in de wagen van jouw dromen rijdt.

Meer weten over het leasen van een elektrische wagen?

Stuur een Whatsappje!