Wie nadenkt over de aanschaf van een elektrische auto hoort vast en zeker de voor- en nadelen van van oplaadpunten voorbij komen. Maar wie zegt dat deze ook kloppen? Tijd om feiten en fabels van elkaar te onderscheiden.
’Er zijn amper oplaadpunten in Nederland’
Ja, het aantal oplaadpunten mag altijd hoger zodat elektrisch rijden aantrekkelijker wordt. Maar het is zeker niet waar dat er weinig zijn in Nederland. Zo hebben wij maar liefst 32.876 publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. Dat maakt ons een directe koploper in Europa waar Nederland 28% van het gros aan oplaadpalen in bezit heeft. Een groot verschil met Duitsland (25.241) en Frankrijk (16.311), de nummer 2 en 3 op de lijst.
’Oplaadpunten voor elektrische auto’s vind je alleen in de randstad’
Publieke oplaadpunten voor de elektrische auto vind je door heel Nederland, maar de meeste oplaadpalen vind je inderdaad in de randstad. Het grootste deel staat in Zuid-Holland (11.905) en Noord-Holland (9542). Wie in Drenthe woont of werkt zal waarschijnlijk nog even willen wachten met de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen. In de provincie zijn maar 405 oplaadpalen beschikbaar. Ook is het lastig zoeken in Groningen (699), Zeeland (717) en Friesland (827).
’Je moet betalen voor een laadpaal voor je huis’
Je kan zelf een oplaadpunt laten installeren voor je huis of soms zelfs in je garage. Dan moet je logischerwijs je eigen portemonnee opentrekken. Ook is het mogelijk om gratis een publieke laadpaal te plaatsen voor je huis of bedrijf via je gemeente. Zo wordt een elektrische bedrijfswagen al een stuk aantrekkelijker. Check het laadbeleid op de website van jouw gemeente. Daarnaast vind je hier vaak informatie over de zelfinstallatie van een laadpunt.
’Benzine is goedkoper dan elektriciteit’
Het antwoord op deze stelling hangt af van het soort oplaadpaal waarmee je de elektrische bedrijfswagen van energie voorziet. Doe je dit thuis met een laadpaal die is aangesloten op je eigen elektriciteitsnetwerk? Dan ben je tot wel 50% goedkoper uit dan benzine. Een publieke oplaadpunt kost daarentegen veel meer en is vergelijkbaar met de reguliere brandstofprijzen.